Even bellen met Alex van Engelen

In onze rubriek ”Even bellen met…” laten wij u kennismaken met medewerkers uit het team die zich elke dag vol voor u inzetten. Deze week bellen wij met Alex van Engelen. Alex is R&D engineer en is sinds 2015 werkzaam bij Panas.

”Goedemorgen, u spreekt met Alex van Panas.”

”Goedemorgen Alex. Heb je tijd om even te bellen?”
”Ja hoor, waarmee kan ik je helpen?”

”Super! Ik wil wat vragen aan je stellen zodat onze klanten jou wat beter kunnen leren kennen.”
”Dat is goed, leuk!”

”Waarom ben je voor Panas gaan werken?”
”Ter afsluiting van mijn studie ICT-beheer aan het Koning Willem I College moesten we in 2015 een afstudeerstage zoeken. Marc Heerkens (commercieel directeur, red.) kwam toen langs om te vertellen dat Panas op zoek was naar stagiairs. Hij vertelde over Panas en over de uitdagende werkzaamheden in de telecom sector. Dit maakte mij erg enthousiast en ik heb toen direct mijn cv opgestuurd. Het bleek alleen zo te zijn dat ik niet de enigste was.”

”En toch ben je bij Panas terecht gekomen.”
”Ja, klopt. Diegene die voor mij was is op het laatste moment ergens anders stage gaan lopen, waardoor ik alsnog kon beginnen bij Panas. Ik kan dus wel zeggen dat ik geboft heb.”

”Hoe zag jouw stageperiode eruit?”
”Ik heb een half jaar stage gelopen, zowel bij de binnen- als de buitendienst. Bij de binnendienst was ik voornamelijk actief op de servicedesk. Ik kreeg veel verantwoordelijkheden en ging naar verloop van tijd zelfstandig naar buiten. Hierbij ging ik voor diverse projecten langs bij klanten op locatie om installaties, testcalls en trainingen uit te voeren. Dit was heel leuk, maar ik vond dat dit ook zo zijn nadelen had. Zo was je soms twee uur onderweg als je ergens naartoe moest. Dat is kostbare tijd waarin je veel kunt doen.”

”Komt het door die instelling dat je mocht blijven na je stageperiode?”
”Misschien wel, haha. Ik wil mijn tijd gewoon zo goed mogelijk benutten.”

”Wat doe jij tegenwoordig voor onze klanten?”
”Ik begeleid onze partners bij het realiseren van CRM-integraties. Ik zorg ervoor dat onze platformen zo goed mogelijk op de pakketten aansluiten en vice versa. Dit kan vanaf het prille begin zijn, dus bijvoorbeeld als een CRM leverancier ons benaderd met de vraag: wij willen graag iets met telefonie doen, hoe doen we dat? Dan ga ik met de leverancier zitten en dan gaan we kijken hoe de schermen eruit moeten zien, hoe de API’s eruit moeten zien en welke informatie ze daarvoor nodig hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat er al een kant en klare API aanwezig is en dat we echt alleen maar hoeven aan te sluiten.”

”Dat is wel even wat anders dan wat je in je stageperiode deed.”
”Dat kan je wel zeggen ja. Maar de expliciete focus om te ontwikkelen is pas echt begonnen toen ik het R&D portfolio tot me heb genomen.”

”Wat vind je het leukste van jouw vak?”
”De afwisseling. Ik doe echt van alles op een dag. Het ene moment ben ik twee uur in gesprek over een stuk software architectuur en daarna zit ik twee uur bij een klant een koppeling te bespreken: van heel technisch naar functioneel inhoudelijk. Vervolgens zit ik weer tot mijn nek in AVG wetgeving voor iets dat ik gemaakt heb en dan komen er natuurlijk nog allerlei andere dingen tussendoor. Dat houdt het afwisselend en dat vind ik heel leuk.”

”Zijn er speciale vraagstukken die je in je periode bij Panas hebt meegemaakt die er voor jou uitspringen?”
”Intern is dat het inrichten van de monitor omgeving, waar we meer dan 1500 apparaten mee monitoren. Dat vond ik een heel leuk project. Ook netwerk technisch moest daar het een en ander uitgezocht worden en dat was behoorlijk uitdagend. Verder heb ik met Mark van Dun (Teamleider techniek, red.) Hornbill ingericht. Een ITIL-compliant servicemanagementsysteem waar alle tickets en projecten in staan. Daarnaast zeker ook de ontwikkeling van Q4Swyx, onze SwyxIt! realtime wachtrijmodule. Hier heb ik heel veel van geleerd. Van UX tot lokalisatie en van scripting tot testen. Ik heb alles wel voorbij zien komen.”

”Dat is een aardige lijst. Daar moet je trots op zijn!”
”Ik kan inderdaad wel zeggen dat ik trots ben op de projecten die we neer hebben gezet.”

”Wat doe je als je niet aan het werk bent?”
”Ik ben momenteel bezig met het afronden van mijn hbo-opleiding Bedrijfskundig Informatica. Daarnaast heb ik mijn pre-master Informatie Management al afgerond en ga ik komend jaar met deze master beginnen. Ik heb het dus ontzettend druk met school en werk, de vrije tijd die ik heb besteed ik aan het kijken van een serie of ik speel wat gitaar. Heel af en toe klim ik ook als er tijd voor is, maar dat zit er helaas niet altijd in. Daarnaast luister ik veel naar podcasts en lees ik redelijk veel.”

”Ik denk dat onze klanten je nu wat beter kennen. Bedankt voor je tijd en veel succes met het afronden van je studie, je master en natuurlijk je werkzaamheden bij Panas!”
”Geen dank, ik ga mijn best doen!”

Heb jij meer vragen aan Alex, dan is hij te benaderen via LinkedIn, of op telefoonnummer 073 523 2330.